Wednesday, November 25, 2009

Ana x pernah lupekan antunna!!!


Ana uhibbukum fillah!!sememangnya ana hnya manusia biasa yg punya byk kelemahan..asifah wahai sahabat2 di Al-Manar.Mgkin ada segelintir drp kalian yg telah m'ziarahi blog ini.Ana baru sedar bhw kini ana m'punyai shbt2 yg t'lalu istimewa...buktinya walaupun ana sudah tidak menimba ilmu di ma'had,kita masih b'hubung dan p'kara yg buat ana tersentuh ketika classmates ana m'beritahu bhw mrk. tlhpn b'jaya menghasilkn baju batch dan salah satu drp baju t'sebut adalah milik ana..Subhanallah!!Ya Allah terima kasih kerana kau kurniakan sahabat2 seperti mrk.

Hati ini terasa sayu ketika ingin m'lngkahkn kaki m'ninggalkn antunna krn ana tau dAlmanar t'letak beribu kenangan..dsitu tmpt ana mula mengenal erti p'sahabatan dan k'indahan b'ukhuwwah krn Allah ..mmg t'lalu indah..tidak lupa juga dsitu tmpt ana m'mahirkn diri dlm p'bagai bhs (t'utamanya b.arab & inggeris) dgn k'hadiran sahabat2 yg bkn hnya dlm negara bhkan dr Filipina,Thailand,Kemboja,China dan byk lg yg m'bntuana.Ana m'ambil kesempatan dsini utk m'ucpkn Jazakumullahu khairan kathiran kpd banat Al-manar yg t'lalu byk m'bntu ana.Kad2 dan hadiah2 yg antunna beri masih t'simpan rapi dlm sebuah beg.Secara jujurnya ana akn m'buka album yg t'kndung gmbr2 antunna jika ana t'lalu rindukn antunna..


Rindu ana kpd antunna x dpt dluahkn m'lalui kata2 atau nukilan..Maafkan ana buat kali kedua.. InsyaAllah jika dberi peluang ana akn dtg m'nemui antunna jika tidak ddunia ini,doakan agar kita dpertemukn di jannah Illahi suatu hari nnt.
Ingatlah..walaupun kita jauh dmata ttp kita dekat dhati.Inilah msg2 yg masih ana simpan dlm inbox hndphone ana yg tlh dhntr oleh sahabat2 t'sayang:


''Ingin kukongsikn tatapn ini utk hatiku dan hati sahabat2ku fillah..mukmin itu jiwanya damai,x mudah t'goncang oleh ujian.Bgnya ujian sbagai TARBIYYAH dr Allah tnda kasih sygNya jua p'hapus dosa..kudoakn agr ukhuwwah kita kekal diats jlnNya..satu shj pintaku,ingin ke syurga b'samamamu wahai sahabatku fillah.."-ukhti Rahil-


"Sahabat umpama komputer.Anti enter dlm hidup ana,ana save anti dhati.Anti format sgl masalah ana krn itulah ana x mgkin delete anti dr memory ana..''-ukhti Samirah-


''Kita b'temu dgerbng p'temuan...b'kwn,b'lajar,b'gurau dlorng p'sahabatan..tp kita kn b'jumpa dsuatu ruang lg insyaAllah..''-Ukhti Farhah-


''Tak terasa bila dia pergi,tp sayu bila dia tak kembali..mencarinya dgn hati suci lebih indah drp memilikinya tp tak m'hargai..dia dtg tnpa seruan,dia pergi tanpa alasan..kejarlah dia sblm hilang dr pndgn,krn hadirnya anugerah yg tiada bndingn..Thank you Allah for giving us UKHUWWAH!!'' -ukhti Atiqah-


''Senyap x b'erti hilang,diam x b'erti lupa,jauh x b'erti putus...krn kita ada 1 ikatan..ukhuwwah wa mahabbah fillah"-Ukhti Aisyah-


^0^:sbnrnye byk lg tp stakat ni je yg mmpu ana tules.. barakallahufikum..ukhuwwah fillah abadan abada...

Saturday, November 21, 2009

Alhamdulillah...

19 Nov 2009,Khamis..Kini tibalah hr yg slme ini di nnt2kn semua pljr SRAB Khairiah Kuala Terengganu..Masing2 b'debar m'nuggu result UPSR yg akn d'umumkn oleh guru PIBG sekolah,Cg.Yusuf...aku juga x t'kecuali di antara mereka..Debaran kian t'rasa apabila nma2 yg mndpt 5A dan 4A 1B d'panggil seorg demi seorg..Sygnya nma aku tidak t'senarai..Apabila tba gilirn 3A 2B,aku m'genggam tgn temanku(Akmal)yg duduk b'sebelahn dgnku..Akhirnya nma aku tlh d'umumkn mndpt 3A 2B..Alhamdulillah!!Terima kasih Ya Allah..Air mata mula m'basahi pipi krn b'syukur ke hadhrat Illahi,biarpn 5A bkn milikku..nmun aku x akn b'putus asa..p'jalann hdupku masih lg jauh..Byk lg peperiksaan yg harus aku jalani di alm sekolah menengah(PMR,SPM n STPM)Fuh..byk lg tuh(",)..Aku redha dan pasrah ats kehendak Illahi..mgkin ape yg t'jd ada hikmahnya yg t'sendiri..Cme kite je yg x tau..Allah m'rncg sesuatu yg lbih baik drpd ape yg kite smue hrpkn..

Wallahu'alam..

Maimanah M.Lokman..

Saturday, November 14, 2009

Sedarlah wahai umat ISLAM!!

Manusia ialah sebaik2 ciptaan Allah..Sprt yg t'kndung dlm surah Al-'Alaq,ayt 2..Dia tlh m'cipta kn manusia dr s'gumpal drh..Tujuannya ialah utk m'abdikn diri kpdNya,m'ngikuti perintahnya dn m'ninggalkn laranganNya..tp,adakh kita m'lksanakn perintahNya itu??Tidak sama sekali jika kita melihat ank2 muda skrg yg sudah tidak m'ngenal dosa dan phla krn m'ngikut nafsu semata..tidak kurg juga yg m'bunuh diri hanya krn masalah yg dhadapinya ataupn putus cinta..AstaghfiruLLah!!Dunia skrg sdh dlm proses hancur dan musnah krn sifat2 manusia akhir zaman..Bln juga hanya tunggu mse je utk b'pencen..

Begitu juga dgn k'hidupn kita..disini yg sntiasa b'rasa aman dan tenteram..tetapi prnahkh kita m'mikirkn nasib saudara yg seagama dgn kita di Palestin??Ank2 kecil yg menangis k'takutan..bayi yg x b'dosa dibunuh dgn kejam..ank2 diseksa sprti binatang..namun walaupun bgitu,iman dan semangat jihad mereka ttp kukuh,mereka juga tidak gentar m'megang senjata utk memerangi MUSUH2 ISLAM..Tetapi kita di sini masih lg dibelenggu dgn kemaksiatan dan bahkan kita juga t'pengaruh dgn Yahudi..

Ya Allah!!Siapakah yg akn m'jd Khalifah utk menyelamatkan umat islam di dunia akhir zaman ini??Sedarlah wahai saudaraku!!Bersama kita bgkit m'nyelamatkn mereka yg sdh jauh hanyut dibawa arus dunia yg fana ini..

Wallahu'alam..

Maimanah M.Lokman,
1.09 ptg..

Tazkirah jap..

Cube tengok sekeliling kite..p'nahkah kite t'fikir bagaimana kite bleh b'jalan,b'nafas,b'gerak sne sini dgn mudah..Air hujan yg turun,awan,pelangi yg b'bagai warna,matahari yg terbit,bintang yg b'kelipan,bln yg b'cahaya n byk lg smpai x trsebut...M'ngikut saintifiknya,kalau xde daya trikn graviti kaki kite xkan bleh b'pijak di lantai cntohnya spertimne kite tau..Dr.Syeikh Muzaffar(angkasawan negara)tlh m'buktiknnya ketika beliau berada di angkasa lepas,komposisinya berada dlm keadaan terapung krn di sne tiada daya trikn graviti..Pastu,fungsi anggota bdn kite pulak..Bknkah smue tu kebesaran ciptaan Allah??


Tp dunia akhir zaman skrg ni,manusia dh lalai.Tak fikir dh smue tu..smue duk sibuk buat hal masing2..kejar harta bnde,pangkat nk disanjung org..Sampai kalau derma pun nk kne masuk tv biar smue org tau..Astaghfirullahal'azim!Ape nk jd nih?Cbe kite bygkn kalau smue nikmat yg ade kat dunia ni Allah tarik sekelip mata je cnthnya dpt dibuktikn di negara jiran kite dh byk bala bncana Allah turunkn...
Kite x bleh slalu rse yg kite sntiasa b'ada dlm keadaan aman dan selesa..Sebab jika Allah perintahkn seluruh ciptaannya utk binasa,mereka akn m'taatinya..Firman Allah di dlm Quran.."Kun fayakun!"Jadi,maka jadilah..Oleh itu,wahai sahabat2ku marilah sme2 kite muhasabah kembali krn dr mne kite dtg maka di situlah kite akn kmbali..Bila2 mse je jika Allah m'hntar malaikatNya utk memisahkn jasad dan roh kite..Smge kite t'golong dikalangan org2 yg sntiase brsyukur ats nikmatNya..

Wallahu'alam..

Maimanah M.Lokman..

Friday, November 13, 2009

-Kepada sahabat2ku 4 Nasaie ,uhibbukum fillah!!-

Banat of 4 Nasaie..

Aku mgkin x sekuat kini,jika Allah tidak m'hadiahknku sahabat2 seperti mereka.Terasa manisnya p'sahabatan b'sulamkn k'ikhlasan dan terasa indahnya ukhuwwah jika b'temu & b'pisah hnya krnNya.Mereka byk m'bntuku dlm p'juagn ini,m'beriku semangt tatkala aku lemah tak b'daya,b'kongsi pengalaman suka duka b'sama dan m'nyedarkn aku dr terus hanyut dlm lamunan hidup yg penuh kebohongan ini.

Dengan k'hadiran mereka,hidupku b'tmbah bahagia dan ceria.Setiap hari yg dlalui,sgt b'makna buatku..aku bahagia melihat mereka bahagia.Terima kasih ya Allah krn m'ngurniakn aku sahabat seperti mereka.Aku sedar inilah hikmah Allah m'ciptakn sahabat..sahabat yg b'ukhuwwah ats dasar cinta kpdNya.ّّّّ

"Ya Allah semoga engkau kurniakan k'sejahteraan hidup kpd mereka yg aku sayangi,berikan mereka kejayaan ddunia dan akhirat, bekalkan mereka kekuatan dlm menempuh onak dan cabaran hidup ini serta tekadkanlah iman dlm hati mereka agar terus teguh djalanmu.."
We are One!!

Dengarlah wahai akhawatku sekalian...



Beritahu pada muslimah itu dirinya ibarat kaca,
disentuh terguris,
dihantuk serpih,
dihempap berkecai.

Beritahu pada muslimah itu jaga tutur kata,
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana mulut badan binasa.


Beritahu pada muslimah itu jaga tingkah laku,
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.


Beritahu muslimah itu pada muslimah itu jaga pakaian,
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan macam manapun,
biar orang kenal...Dia orang ISLAM.

Beritahu pada muslimah itu simpan secebis malu,
kerana malu itu,
sebahagian daripada iman..

Perpisahan mengajar erti kerinduan..


Sedihnya sanubari ini hanya tuhan yg tahu,lidah terasa kelu dan tidak dpt b'bicara,hnya hati ya tuhan!mata mmpu m'curhkn beribu mutiara dan selepas itu kering meninggalkn pipi sendirian menatap kesedihan..sedihnya sukar diungkapkn..dukanya sukar dgmbrkn ..hnya hati yg setia menemani perasaan ini..Abg2ku t'cinta tlh b'angkt ke Yaman utk meneruskn p'juangn..apakah ini merupakn derita p'pisahn..??algkh peritnya ya Allah..sdh 16 thn b'kwn,suka duka b'teman,ssh sng b'kongsi pngalamn hidup ini..tp..mrk sdh tgglkn aku s'org diri memegang amanah anak yg plg bsr.apa aku bisa b'thn emosi?sunyi..sunyi dan sunyi..tika mereka ada dsisi mrklah p'bntu utama umi dan abi.. tp kini tgguggjwb mrk tlh b'alih arah kpd aku..bisakah aku m'jlnknnya dgn baik..hnya engkau yg tahu ya Rabb.hibanya masih terasa,sayunya masih merah..saat b'salaman dgn mrk..air mata sudh x sbar2 mmpamerkn dirinya.mrk smpt m'ungkpkn kata2 yg x mungkin ku lupakn..si abg yg tua b'pesan agr jgn b'putus asa dlm menyeru kpdNya manakala abg yg kedua b'pesan agar snntiasa m'bntu umi dan abi walaupn mrk x m'butuhkn bntuan dan dia juga turut mingtknku agr belajar b'sungguh2..sedihnya terasa semakin m'bahang...brtnya azimat yg tlh dsmpaikn..apa aku mmpu melakuknnya..setelah sekian lama mrk menunggu ,kini..wktunya sudah tiba..smmgnya kita tidak boleh mngejar waktu yg akn dtg dan tidak mmpu b'patah kmbali waktu yg tlh b'lalu..ya..tidak mngapa..mrk pergi ats dasar cinta kpd Rabbnya,ats tujuan m'nimba ilmu di negeri org..bagi m'cari mtlamat hidup yg lebih hakiki ..hnya itu yg mmpu m'mujuk hati sepi ini.. terasa bagaikn sebelah sayapku patah yg m'bntuku terbang selama ini..mgkn sblm ini tidak prnah kuceritakn betapa kasihnya s'org adik kpd si abg krn ego menutup segala-galanya..masakan aku tidak syg kpd abg2ku yg m'jd pmbakar semangatku dalam m'cari tujuan hidupku yg sbnr dmuka bumi ini….mrk. turut m'bntu m'trbiyahku hingga aku m'jd aku yg kini lebih berani m'lgkh kealam dakwah,m'prkenalkn aku dgn program2 yg b'manfaat..sedihnya umi dan abi ttkala b'pisah dgn ank t'cinta tp dlm sedih itu..t'palit seribu kg'mbiraan krn perginya mrk m'bawa sejuta kebnggaan..jazakumallahu khairan kathiran...




video

This video is directed by: Maimanah Mohd.Lokman
Sori klu x brape ok sbb ade masalah teknikal skit..(",)






Monday, November 9, 2009

Sekolah?!

Syafiqah,Fatihah n Sarah..

Thn dpn aku akn mlgkh ke alm prsekolahan yg baru iaitu sek.menengah..mgkin byk lg hlgn dan rintgn yg harus aku lalui..bohong jika aku m'ngatekn bhw aku tak sdih utk m'nigglkn alm sekolah rendahku yg penuh dgn kngn pahit manis brsme rkn2 sperjuangn yg masih sgr d'ingtn smpai ke hr ini...Mmg ku akui algkh indahnya andai dpt ku m'ulgngi semuanya kembali...Namun apakn daya,aku hanya insn biasa sprti manusia2 lain yg tidak mgkin mampu dan m'punyai kuasa luar biasa utk m'atur wktu dgn sndrinya krn semuanya tlh d'tntukn dan d'tkdirkn oleh Yang Maha Agung lg Bijaksana,Allah Azzawajalla...Keputusan UPSR yg dinanti-nantikn lbih kurg 2 mggu lg cukup m'buatkn aku brdebar krn ia akn mnntukn tmpt d'mne aku akn brjuang seterusnya..Aku brhrp kptusn yg ku terima dpt m'muaskn aku setelah penat lelah mgharungi alm sek.rendah slme 6 thn di dua buah sekolah yg berlainan..Maahad Tahfiz Al Quran Al Itqaan Kuala Lumpur(MTI) dr (drjh 1-drjh 3).Sedih utk mngglkn tman2 tetapi tetap brpindh ke SRAB Khairiah Kuala Terengganu (drjh 4-drjh 6) krn mngikuti ayh yg bkrja di Trggnu dan mnetap di sne...Setelah lme brshbt dgn kwn2 di SRAB,kini aku trpaksa brpisah dgn mereka..Mmg hakikat setiap pertemuan pasti akn menemui prpisahan..


Wallahu'alam...

Luahan Maimanah M.Lokman..